Välj en sida

Frågor och svar

Vad är DNB Privatlån?

DNB Privatlån är ett lån utan säkerhet som vi erbjuder utan mellanhänder såsom låneförmedlare. Därför kan vi erbjuda en ränta utan påslag för eventuella anskaffningskostnader.

Vad krävs för att låna pengar?
  • Du måste vara folkbokförd och betala skatt i Sverige.
  • Du måste vara minst 20 år.
  • Du får inte ha någon betalningsanmärkning.
  • Du måste ha en fast årsinkomst på minst 200 000 kr.

Vi gör dessutom en sedvanlig kreditprövning där faktorer som skuldsättning o.s.v. spelar in.

Vad är fördelen med att ha en medlåntagare?

Genom att ha en medlåntagare så ökar möjligheterna att få lånet beviljat, förutsatt att båda sökande uppfyller grundkriterierna. Då vi gör en samlad kreditbedömning på er två.

Om ni är två sökande kommer vi ta kreditupplysning på er båda. Ni båda behöver även signera skuldebrevet för att pengarna ska betalas ut.

En medlåntagare har samma skyldighet att betala tillbaka lånet som låntagaren har.

Kan jag ansöka om lån hos er om jag inte bor i Sverige?
Nej, du måste vara folkbokförd och betala skatt i Sverige.
Var kan jag se min pågående ansökan?

Vänligen logga in på dnbprivatlån.se för att se status på ansökan. Om du inte ser ditt pågående lån så beror det på att lånet håller på att utbetalas, du kommer att se det på dnbportal.se nästkommande dag.

Hur betalas pengarna ut?

När lånet är beviljat och du vill gå vidare med att signera skuldebrevet, ange ditt svenska lönekonto. Vi kontrollerar sedan detta och om det blir godkänt sker utbetalning inom 1–3 bankdagar.

Hur fyller jag i mitt kontonummer?

Du fyller i ditt clearing- och kontonummer på det svenska lönekonto du vill ha pengarna utbetalade till.

Om det är ett konto hos Swedbank:
Ange inte kontrollsiffran, t.ex. ”-9” i clearingnumret.
Ange ditt Swedbankkontos clearing- och kontonummer på följande sätt:
4 siffror i clearing och 10 siffror för kontonummer. Om du har färre än 10 siffror i ditt kontonummer ange 0:or i början av kontonumret till dess att du når 10 siffror.

Exempel, om du har clearing- och kontonummer:
8888-9, 1 234 567-7
Skriv det så här:
Clearingnummer: 8888
Kontonummer: 0012345677

Var ser jag mitt lån efter att det är utbetalt?

När lånet är utbetalt syns det när du loggar in på DNBportal.se tillsammans med eventuellt billån om du har detta hos oss.

Löser ni mina krediter hos andra banker?
Nej, vi betalar ut lånet till dig så får du lösa vilka krediter du själv vill.
Kan jag utöka mitt lån?
Nej, det blir ett till lån med en ny ränta och löptid. Dock så samaviseras ni och inga ytterligare avgifter tillkommer.
Erbjuder ni Kivra/e-faktura?

Vi erbjuder både Kivra och e-faktura. För e-faktura med autogiro så behöver du endast behandla fakturan i ditt ordinarie e-fakturaflöde.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

E-faktura anmäler du via din internetbank kopplat till kortet du vill betala med. Sök efter ”DNB” som e-fakturamottagare.

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på dnbportal.se och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter.

Var kan jag se hur många månader jag har kvar på mitt lån?

Under översiktssidan på ditt Privatlån på dnbportal.se kan du se hur många månader du haft lånet samt hur mycket som är kvar.

Jag vill betala av mitt lån i förtid, Hur gör jag?

Vänligen logga in på dnbportal.se med BankID och välj sedan översikt, här kan du beräkna aktuell skuld och betalningsuppgifter.

Kan jag utnyttja en betalningsfri månad?

Ja om du har betalat i tid de senaste 12 månaderna kan du kontakta oss för en betalningsfri månad. Notera att det utestående beloppet kan förlänga lånets löptid.